Een overtuigende brand story begint bij jou

By 16 December 2015Communicatie, Marketing, Webteksten
brand story

Of je onderneming nu klein is of groot, het begon ooit allemaal bij jou. Bij jouw karakter en talenten, jouw dromen en jouw keuzes. Samen vormen ze de hoofdingrediënten van jouw zakelijke avontuur. Een uniek verhaal waarmee je potentiële klanten kunt raken en voor je kunt winnen: je brand story.

Jij kent jezelf het best

De kunst is om dat verhaal zo helder mogelijk te vatten in een overtuigende brand story. Hoe je dat doet? Door op jouw manier te spelen met die hoofdingrediënten. Jij kent jezelf het best. Ben jij een warme extraverte zakenvrouw die graag en veel vertelt over haar successen? Of ben je een vrolijke maar ingetogen vakman die met name analytisch sterk is? Voor het verhaal zelf maakt dat niet uit, wél voor hoe je het vertelt. Stel jezelf daarom de juiste vragen. Welke kanten van jezelf wil jij benadrukken? Wie is het meest geholpen met jouw kwaliteiten en voor wie zou jij het liefst willen werken? Kortom, wie is jouw ideale klant? Wat heb jij de wereld te bieden, letterlijk ook, in de vorm van je product of dienst? Waar sta jij voor, wat is je zakelijke missie?

Gun je bedrijf het beste

De antwoorden op dit soort vragen zullen je helpen de basis te leggen van jouw unieke brand story. Daarna is het van belang stil te staan bij de vraag hoe je jouw verhaal overtuigend maakt. Gun om te beginnen je bedrijf het beste door je eigen specifieke talenten in te zetten. Als je bijvoorbeeld een goede fotograaf bent, zorg je zelf voor mooi beeldmateriaal. Ben je juist beter in tekstschrijven, dan schrijf je je eigen teksten. Hoe meer je zelf kunt doen, hoe dichter je bij jezelf kunt blijven en hoe authentieker je verhaal wordt. Wat je echter regelmatig ziet, is dat bedrijven kansen laten liggen als gevolg van het feit dat ze álles intern proberen op te lossen. Dat levert ze negen van de tien keer helaas geen overtuigende brand story op.

Potentiële klanten zien meer dan jij

Vaak blijkt zo’n zakelijke doe-het-zelfmentaliteit gewoon een vorm van verkeerde zuinigheid. Niemand kiest namelijk bewust voor een verhaal dat half af is. Het is daarom goed te beseffen dat potentiële klanten vaak meer zien dan jij als ze je online etalage bezoeken. Jij ziet bijvoorbeeld een prachtige website met een sterk logo en een indrukwekkend portfolio, terwijl de bezoeker struikelt over je teksten. Dat kan komen doordat je met je visuele presentatie bepaalde verwachtingen wekt die je vervolgens tekstueel niet helemaal waarmaakt. De bezoeker had puntgave teksten verwacht die naadloos aansluiten bij de rest van je brand story, terwijl jouw teksten bijvoorbeeld registerfouten, grammaticale fouten of tikfoutjes bevatten. Hierdoor kan een bezoeker gaan twijfelen aan je verhaal. Slordige teksten in combinatie met een herkenbare huisstijl worden tegenwoordig namelijk al snel geassocieerd met illegale praktijken als oplichting.

Doe waar je goed in bent

Neem daarom de tijd om je verhaal vorm te laten krijgen, door erover te sparren met anderen, eraan te schaven en waar nodig professionele hulp in te schakelen. Zie die hulp als een waardevolle investering in je bedrijf en blijf zelf vooral doen waar je goed in bent.

Leave a Reply