Vergroot je geloofwaardigheid door de taal van jouw bedrijf te spreken

By 22 December 2015Communicatie, Doelgroep, Taal
Vergroot je geloofwaardigheid

Een van de belangrijkste vragen die je jezelf als ondernemer moet stellen is: hoe kom ik geloofwaardig over? Het antwoord op die vraag is voor iedereen weer anders. Een advocatenkantoor presenteert zich vaak traditioneler dan bijvoorbeeld iemand met een creatief beroep, hoewel je altijd uitzonderingen op de regel hebt. En juist die groep uitzonderingen hanteert meestal een herkenbare eigen taal waarmee ze als bedrijf extra opvallen.

Het hele plaatje klopt

Neem bijvoorbeeld advocatenkantoor Van Essen, dat onlangs in het nieuws kwam met een spraakmakende foto. Op de foto zie je de zes vrouwen die samen het gezicht van het kantoor vormen. Deze topadvocaten presenteren zich op en top vrouwelijk met een krachtige eigen taal in beeld en tekst. Daarmee laten zij zien dat ze onderscheiden zich van traditionele kantoren door hun vrouwelijke kwaliteiten als invoelend vermogen en een luisterend oor te combineren met een elegante vechtersmentaliteit. Dat is wat je ziet als je de foto’s bekijkt en de webteksten leest. Het hele plaatje klopt.

Minder geloofwaardig verhaal

Had dit kantoor haar spraakmakende foto gecombineerd met typische advocatentaal – zakelijker, afstandelijker, formeler – dan was het verhaal minder geloofwaardig geweest. Dat komt doordat de visuele taal dan niet gecorrespondeerd had met de tekstuele taal. Zo’n stijlbreuk zou je bijvoorbeeld ook krijgen als BNN ineens polygoontaal ging bezigen (en dit soort formele woorden ging gebruiken).

De taal van jouw bedrijf: de 7 belangrijkste criteria

Een hinderlijke stijlbreuk doet altijd afbreuk aan je geloofwaardigheid als ondernemer. Daarom doe je er verstandig aan goed na te denken over wat jouw unieke taal is. Om je hierbij op weg te helpen, geef ik je hieronder de 7 belangrijkste criteria die de taal van jouw bedrijf beïnvloeden:

1. Vakgebied

Communiceer je op een manier die recht doet aan jouw kennis, ervaring en expertise?

Deze vraag is het vertrekpunt voor het vinden van jouw unieke taal. Je vakgebied is bepalend voor zowel de vorm (huisstijl) als de inhoud (product of dienst) van je zakelijke verhaal.

2. Doelgroep

Spreek jij de taal van jouw doelgroep? Begrijpt je doelgroep waarom ze specifiek bij jou moeten zijn? En klinkt dat door in de taal van jouw bedrijf?

Dit is een van de grootste hindernissen voor ondernemers om te overwinnen. Jij bent namelijk niet je klant. Je zult je goed in je doelgroep moeten verdiepen en jezelf kritische vragen stellen. Komt de boodschap goed over? Hoe zorg ik ervoor dat mijn doelgroep zich aangesproken voelt en in beweging komt? Kortom, hoe komen we op dezelfde golflengte te zitten?

3. Persona

Wie is je ideale klant? Een man of een vrouw? Jong of al wat ouder? Hoogopgeleid of niet? Welke waarden delen jullie?

Als je de taal van je bedrijf ontwikkelt vanuit een specifiek persona, zal je automatisch al stappen in zijn of haar richting zetten. Je kruipt dan als het ware in de huid van die persoon. Hierdoor wordt het makkelijker om afstand te nemen en je onderneming door de ogen van je ideale klant te bekijken.

4. Product/dienst

Waar heeft je ideale klant behoefte aan? Welk probleem kan je voor hem of haar oplossen?

Het antwoord op deze vragen moet doorklinken in alle uitingen van jouw bedrijfscommunicatie. Het vormt de kern van jouw bedrijfsactiviteiten, datgene waaraan je onderneming zijn bestaansrecht ontleent.

5. Tekst

Welke informatie wil je klant lezen? Hoe schrijf je die informatie zo pakkend mogelijk op in de taal van je bedrijf? Hoe kan je tekst als middel inzetten om je doelgroep te bereiken?

Je teksten vormen een essentieel onderdeel van je zakelijke verhaal, niet in de laatste plaats omdat ze letterlijk in jouw taal zijn geschreven. Zo zien je lezers dat tenminste. Ga daarom voor jezelf na of je teksten ook echt in de taal van jouw bedrijf zijn geschreven. Is dat niet het geval (bijvoorbeeld omdat je teksten een stijlbreuk vormen met je de rest van je verhaal), wees je er dan van bewust dat je daarmee impliciet zegt dat jij maar wat doet en je onderneming niet erg serieus neemt.

6. Beeld

Hoe vat je de taal van jouw bedrijf in beeldmateriaal dat de juiste positieve associaties oproept?

Ook voor het visuele aspect van de taal van jouw bedrijf geldt: beeld kan je verhaal maken of breken. Net als tekst moet beeld gezien worden als middel om je doelgroep te bereiken. Voor veel bedrijven lijkt het beeldmateriaal echter een doel op zich, alsof er gedacht wordt: een paar mooie plaatsjes moeten genoeg zijn.

7. Jijzelf

Hoe geef je een persoonlijke touch aan het geheel?

Natuurlijk is het van belang dat de taal van jouw bedrijf past bij wie jij bent. Daarom is het van belang dat je bij de keuzes die je op grond van bovenstaande criteria maakt, luistert naar je gut feeling. Je intuïtie. Jij voelt als geen ander of iets wel of niet past bij de taal van jouw bedrijf.

Handige checklist voor een geloofwaardig verhaal

Deze 7 criteria vormen een handige checklist die je kan helpen bij het ontwikkelen van die taal. Een ondernemer die de taal van zijn bedrijf gevonden heeft, heeft een geloofwaardig zakelijk verhaal dat staat als een huis. Daarmee kun je niet alleen klanten voor je winnen, maar het geeft je ook de rust om op een ontspannen manier te ondernemen.

Ken jij een bedrijf met een herkenbare eigen taal? Ik ben benieuwd. Of mocht je vragen hebben over de taal van jouw bedrijf, neem dan gerust contact met me op.

Leave a Reply