Je webteksten maken of breken je beeldmateriaal

De kwaliteit van je tekst straalt af op je imago

Er is een visuele revolutie gaande. Uit onderzoek blijkt dat we als mensheid momenteel meer dan 1,8 miljard foto’s per dag met elkaar delen, een trend die ook op websites duidelijk zichtbaar is. Neem de online omgeving van de toprestaurants die ons land rijk is. Daar wordt de ultieme smaak- en sfeerbeleving verbeeld door een prominente plek te geven aan het prachtigste beeldmateriaal. De hoeveelheid tekst varieert weliswaar, maar de keuze is duidelijk: tekst wordt vooral ingezet ter ondersteuning van het beeld.

Je doelgroep is net zo kritisch als jij
Die keuze is volkomen legitiem: als innovatief bedrijf moet je met je tijd meegaan. Belangrijk is wel dat je je realiseert dat ook ondersteunende tekst professionele aandacht verdient. Vraag je om te beginnen altijd af voor wie je de tekst schrijft. Het lijkt zo vanzelfsprekend: natuurlijk is dat je doelgroep. Je bestaande en potentiële klanten. Wat alleen vaak vergeten lijkt te worden, is dat hoe kritischer jij bent op de kwaliteit van je product, hoe meer de kwaliteit van je teksten afstraalt op het beeld dat men van je heeft. Je doelgroep is namelijk minstens zo kritisch als jij, anders zouden ze niet naar jou toe willen komen. Toch zie je helaas nog regelmatig webteksten langskomen die lezen als een stelpost en daarmee afbreuk doen aan het beeldmateriaal, waarin duidelijk wel is geïnvesteerd.

Geloof jij in je eigen verhaal?
Daarmee zijn we automatisch aanbeland bij de tweede belangrijke vraag die je jezelf altijd moet stellen: met welk doel laat je jouw ondersteunende teksten schrijven? Het antwoord zou moeten zijn: om het beeld te versterken en extra jeu te geven. Alle zintuigen van de lezer te prikkelen en hem te laten voelen dat jij in je eigen verhaal gelooft. Voldoen je teksten niet aan die voorwaarden, dan wek je de indruk dat die alleen maar zijn geschreven omdat er ‘tekst bij de plaatjes moest komen’. Dat soort vultekst komt niet geloofwaardig over.

Jij levert nooit half werk
Vultekst kan bovendien hetzelfde effect hebben als een vinger voor de lens: je beeld verliest meteen al zijn impact. Weggegooid geld dus. Andersom geldt dat net zo goed. Zou jij snel naar een restaurant gaan met een goedgeschreven online verhaal waar onaantrekkelijke of nietszeggende foto’s naast staan? Waarschijnlijk alleen als je er al goede verhalen over hebt gehoord. Waar het om gaat, is dat je in beeld én tekst een verhaal neerzet waar je zelf ook honderd procent achterstaat. Dat lukt alleen als je je geloofwaardigheid consequent overal in laat doorklinken. Jij levert nooit half werk, dus jouw teksten máken je beeldmateriaal. Punt!

Lang leve de visuele revolutie!

Leave a Reply