De kracht van een sterk online verhaal in tijden van SEO

By 26 maart 2016Content, SEO, Webteksten
De kracht van een sterk online verhaal

Eerder dit jaar had ik op twitter een leuke chat met een succesvolle online marketing expert. Hij reageerde naar aanleiding van mijn tweet: “BREAKING! Jane Austen fan is starting to love #SEO thanks to [en dan zijn twitternaam].” Jane Austen zei hem niets, schreef hij, was dat heel erg? Toch likete hij mijn tweet. Blijkbaar werd hij getriggerd door mijn als liefdesverhaaltje verpakte compliment aan hem als professional.

Zijn verhaal over SEO was een cadeau

In mijn zoektocht naar harde feiten over zoekmachineoptimalisatie was ik onder anderen bij hem uitgekomen. Hij schreef op zo’n leuke manier over SEO, dat ik er anders naar ging kijken. Voor mij was zijn verhaal een cadeau. Als tekstschrijver was ik namelijk vrij sceptisch over SEO-tekstschrijven als wondermiddel voor de vindbaarheid van je website. Juist omdat ik begrijp dat wie via een computer communiceert met zijn doelgroep, rekening moet houden met het feit dat die machine je boodschap pas oppikt als je hem de juiste orders geeft. En ik weet genoeg van computertaal om te beseffen dat het – het woord zegt het al – een andere taal is dan onze mensentaal.

SEO gaat niet over zoekwoorden

Computertaal is een kunstmatige taal, een systeem van technische regels en codes waarmee programmeurs communiceren. Je kunt dus nog zoveel relevante zoekwoorden in je teksten verweven, zolang de taal achter je website fouten of missers bevat, begrijpen de Googles van deze wereld nog steeds niet helemaal op welke zoekvraag jij een antwoord geeft. En blijft je site in het beste geval slecht vindbaar (in het ergste geval wordt je bedrijf voor straf uit de zoekresultaten gehouden). SEO gaat namelijk niet zozeer over zoekwoorden, maar over extreem complexe zoekalgoritmes die zoekopdrachten afhandelen door webpagina’s te waarderen. En wie technisch slecht of matig gewaardeerd wordt, wordt niet helemaal serieus genomen (klinkt als een slechte film die Revenge of the Nerds had kunnen heten, als die film niet al bestond).

Je hele website moet SEO-proof zijn

Ga voor de gein eens naar je eigen website, klik op je rechtermuisknop en selecteer [Paginabron weergeven]. Wat je daar ziet, is computertaal. Begrijp jij wat er staat? Ken je de achterliggende regels, snap je de codes? Hoe het zit met je kennis van programmeertalen en zoekalgoritmes? Kortom, kan jij beoordelen of de bron van jouw website klaar is voor het oordeel van zoekmachines? Want dat is misschien wel de belangrijkste vraag die beantwoord moet worden voor je überhaupt aan de slag gaat met je webteksten. Is jouw website in de bron SEO-proof?

Online tekst moet vooral mens-proof zijn

De belangrijkste vraag als het om tekst gaat, heeft echter niets met SEO te maken maar alles met je bedrijf. Die vraag luidt: wat is jouw verhaal als ondernemer en wie wil je ermee bereiken? Hoe kun je dat verhaal zo verwoorden dat je online tekst een terecht verlangen opwekt bij je doelgroep? Gelukkig is het ook Google daarom te doen: dat jij je doelgroep trakteert op een nuttig en aantrekkelijk verhaal over jouw product of dienst. Zeker nu zijn zoekalgoritme dankzij kunstmatige intelligentie steeds associatiever te werk gaat en daarmee ook ‘menselijker’ naar tekst kan kijken. Je teksten moeten dus vooral mens-proof zijn, als je tenminste wil dat ze gelezen worden. Het mooie is dat lezenswaardige tekst ervoor zorgt dat bezoekers langer op je website blijven en er vaker terugkomen. Bovendien worden die leestijd en populariteit opgepikt door Googles zoekalgoritme, wat uiteraard de vindbaarheid van je website bevordert. Dat is de kracht van een goedgeschreven online verhaal: het is een cadeau voor je lezers dat de SEO-cirkel rond maakt.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust contact met me op.

Leave a Reply