Relevante content: hoe maak je dat?

By 6 juli 2015Content
Relevante content

Content. Het lijkt wel een toverwoord. Wie maar lang genoeg regelmatig content maakt en op de juiste manier verspreidt, krijgt gegarandeerd meer … (vul maar in), zo luidt de belofte van veel contentmarketeers. Ze beloven meer volgers. Meer bezoekers. Meer conversie. En uiteindelijk dus meer omzet. Wat er niet altijd bij wordt verteld, is dat domweg ‘content’ produceren niet genoeg is. Het begint met doelgericht luisteren naar jezelf en je doelgroep.

Er bestaat een mooi Nederlands woord voor
Content is een mooi Engels woord voor een even mooi Nederlands woord: inhoud. Misschien komt het door dat Engelse woord dat niet elk bedrijf dat content maakt ook echt lijkt te beseffen wat het precies is. In mijn vorige blogpost schreef ik al over de vele websites met prachtige foto’s waar dan een tekst bij staat die in feite niets zegt over het gebruikte beeld. Dat is zonde. Wat ook zonde is, is als je mooie dingen maakt, die objecten vervolgens zo goed mogelijk laat fotograferen en er vervolgens een tekst bij schrijft waar voor je lezers geen touw aan vast te knopen is. Bijvoorbeeld doordat tekstschrijven niet je sterkste kant is of doordat je als non-native speaker in het Engels schrijft. Wat je echter ook regelmatig ziet, is content die bestaat uit een sterk geschreven verhaal, waar dan vervolgens geen relevant beeld bij is geplaatst. Dat laatste, ik geef het direct toe, geldt bijvoorbeeld voor mijn huidige website (uiteraard komt daar binnenkort verandering in).

Het moet ergens over gáán
Wat in al deze gevallen vergeten lijkt, is dat content geen toverwoord is. Het moet ergens over gaan. Er moet goed over nagedacht zijn en het vraagt voorbereiding en onderzoek. Het moet dus inhoud hebben, in beeld én tekst. Want zonder verhalend beeld of relevante tekst geen inhoud. Alleen maar zéggen dat wat jij doet, bijvoorbeeld, revolutionair is, is niet genoeg. Je moet nadenken over waaróm het revolutionair is en zo je verhaal concreet maken. Waarom moest jouw vernieuwende concept of product er komen? Wat hebben de mensen eraan? Waarom is jouw werk voor jou zo belangrijk? Voor wie doe je het? Waar verspreid je je boodschap? Hoe doe je dat, welke woorden kies je? Wanneer ben je actief? Dat soort vragen moet je namens jezelf en je doelgroep beantwoorden om relevante content te kunnen maken, met als belangrijkste slotvraag: wat voor beelden horen daar bij?

Beelddenkers kijken anders dan tekstdenkers
Mocht je hier zelf niet helemaal uitkomen, schakel dan de hulp in van een professional. Iemand die in staat is door te vragen waar jij zou stoppen. Zo ben ik voor de ontwikkeling van nieuw relevant beeldmateriaal uitgekomen bij een illustrator die kritisch durft te zijn. Samen hebben we gebrainstormd over mijn content en doordat zij er als beelddenker anders tegenaan kijkt dan ik, heeft mij dat als tekstdenker meteen ook geholpen om tekstueel een verbeterslag te kunnen maken.

Relevante content maak je dus door doelgericht (samen) te werken aan een rond inhoudelijk verhaal in beeld en tekst, dat je vervolgens op een consequente manier uitdraagt. Dat is de truc.

Leave a Reply