Uitslag tekst-experiment: inhoud zegt meer, vorm raakt meer

By 8 februari 2016Communicatie, Doelgroep, Taal
tekst-experiment

Een kleine maand geleden deed ik een oproep voor een leuk tekst-experiment. Zes mensen hebben de moeite genomen om mee te doen, waarvoor hartelijk dank! Hoewel zes geen aantal is om stevige conclusies te kunnen verbinden aan mijn experiment, bevestigt de uitslag wel wat ik als tekstschrijver al wist: inhoud zégt meer, vorm ráákt meer.

Het experiment

Vijf titels

Voor het experiment liet ik de deelnemers de nieuwsbrieftitels beoordelen waarmee vijf verschillende bedrijven hun januari-sale aankondigden. Het ging om de volgende vijf titels:

1. Psst, [X] SALE has started now!*
2. Sale up to 40-60% off
3. Nog meer online sale – tot wel 60% korting
4. Tot 50% korting: nu duizenden extra artikelen scherp afgeprijsd
5. SALE! / Koltruien / Prematuren

* Van tevoren was bekend dat op de plek van [X] de naam van het bedrijf staat.

Drie vragen

Ik stelde de deelnemers hier de volgende vragen over:

1. Welke zin hoort bij welk bedrijf?
2. Wat vind je van onderstaande zinnen?
3. Stel jouw top 5 van zinnen samen.

De uitslag

Slechts 1 titel door alle deelnemers met het juiste bedrijf geassocieerd

Vraag 1: welke zin hoort bij welk bedrijf?
Hier liepen de antwoorden sterk uiteen, behalve bij titel 5: alle zes de deelnemers associeerden deze titel met het juiste bedrijf. Dat komt omdat de titel alleen maar concrete informatie bevat, inhoud zonder vorm. Daardoor weet je meteen welk soort producten in de aanbieding zijn. Bovendien is het volkomen duidelijk welke van de vijf bedrijven deze specifieke producten verkoopt (Schaapskleren, in dit geval).

Duidelijk herkenbare taal: wat is dat eigenlijk?

Vraag 2: Wat vind je van onderstaande zinnen?
Hier liet ik de deelnemers kiezen uit drie opties:
1. Duidelijk herkenbare taal
2. Geen herkenbare taal, maar werkt wel bij mij
3. Geen duidelijk herkenbare taal

Opvallend is dat geen van de deelnemers vindt dat titel 5 duidelijk herkenbare taal bevat, hoewel ze dus wel meteen aan het juiste bedrijf moesten denken bij het lezen ervan. Zowel titel 1 als 2 werd door vijf deelnemers aangeduid als ‘duidelijk herkenbare taal’, hoewel slechts 2 respectievelijk 1 deelnemers de titel associeerden met het juiste bedrijf. Dit alles roep bij mij de volgende vraag op: wat is duidelijk herkenbare taal?

Duidelijk herkenbare taal vereist zowel inhoud als vorm

Vraag 3: Stel jouw top 5 van zinnen samen.
De uiteindelijke top 5 luidt:
1. Psst, [X] SALE has started now! (score van 4.83)
2. Nog meer online sale – tot wel 60% korting (3.33)
3. Sale up to 40-60% off (2.67)
4. Tot 50% korting: nu duizenden extra artikelen scherp afgeprijsd (2.67)
5. SALE! / Koltruien / Prematuren (1.50)

Titel 1 steekt met kop en schouders boven de rest uit. Het is een zin waar aandacht aan is besteed, een zin die helemaal past bij het bedrijf in kwestie (TopVintage) en daarom een titel die de lezer raakt. Bovendien is het ook inhoudelijk een complete zin: ik had de bedrijfsnaam eruit weggelaten om de spanning erin te houden voor de deelnemers, wat de uitslag natuurlijk sterk beïnvloed heeft.

Maarruh, om kort te gaan: je teksten vallen dus pas op als je zowel inhoud als vorm voldoende aandacht geeft.

Welk bedrijf schrijft wat jou betreft de duidelijkst herkenbare teksten? Super leuk als je me dat laat weten in een reactie hieronder!

Leave a Reply